11/21/2011

Joe's Hannah review


Kniha: Jozova Hanule

Autorka: Květa Legátová

Nakladatelství: Paseka

Série: Želary

Díl: Druhý - závěrečný

Anotace: Postavy této novely, situované do let druhé světové války, jsou opět obyvatelé Želar, které čtenáři znají již z předchozí autorčiny knížky. V centru vyprávění je však tentokrát osud mladé lékařky,která se v zapadlé horské vesnici ukrývá před nacistickým pronásledováním a která zde - v prostředí tak zcela odlišném od intelektuálního klimatu velkoměsta - nachází hluboký milostný vztah k prostému vesnickému muži.


 

Plakát filmu
Přiznám se bez mučení, že první jsem viděla film. O knihu jsem několikrát zavadila v mamčině knihovně, ale pokaždé mi řekla, že jsem na ní ještě malá. Každopádně tenhle rok při uklízení DVD jsem narazila na Želary. Mamka mi sdělila, že bych si měla doplnit mezery v české kinematografii a na Želary se kouknout, protože je to nádherný film, který byl dokonce nominován na Oscara.

Na film jsem se koukala minulou sobotu a hned na začátku si mě získal. Je nádherně natočený a dobře obsazený. Já vím, že tenhle blog není filmový, ale knižní. Tahle recenze také bude výjimka, protože k té knize patří i film. Hned vám řeknu proč - na zadní obálce je napsáno:

Na motivy novely Jozova Hanule natáčí Ondřej Trojan podle scénáře Petra Jarchovského film s názvem Želary, který bude uveden v kinech v září 2003. Díky jejich objevu autorčina námětu vychází také tato kniha.

Tak vidíte, i kniha mě nabádá psát o filmu. V hlavních rolích jste mohli vidět : Aňu Geislerovou jako Elišku/Hanuli, György Cserhalmi jako Joza, Jaroslava Adamová jako Lucka, Miroslav Donutil jako farář, Jaroslav Dušek jako učitel.....a další

Jediné co bych k obsazení chtěla s úsměvem dodat, že Jaroslav Dušek snad ve všem v čem jsem ho viděla, hrál učitele (např. Pelíšky), dobře v Musíme si pomáhat učitele nehrál.

Co se mi na filmu nelíbilo, byl konec. Někdo mi řekl, že to muselo skončit dobře (kvůli Američanům),protože film,jak už jsem psala, byl nominovaný na Oscara. Zvažte sami jestli byste se vrátili k někomu, kdo BEZ vás emigroval do Ameriky a po válce se vrátil domů s tím, že vás znovu chce? Samozřejmě jsem tu situaci nezažila a doufám, že nikdy nezažiju, ale stejně si myslím, že bych se k němu nebyla schopna vrátit.


 

Nejspíš obsahuje spoilery

Kniha začíná právě když Eliška má hodit dopis do schránky Aleše Dobřanského a Emílie Fojtkové. Většinou jde všechno jako po másle, dnes ale ne. V domě je gestapák a Elišku pronásleduje. Ta je nucena ukrýt se v bytě starších lidí,aby nebyla zatčena Gestapem.

Po této události naberou události rychlý spád. Richard (Eliščin ženatý milenec) emigruje do Ameriky. Eliška se musí před Nacisty skrýt horské vesnici pod jménem Hana Nováková. Za manžela si musí vzít Jozu z pily. Kniha popisuje život v Želarech (lépe se s ním člověk seznámí v Želarech-první autorčina povídková kniha). Je to tenoučká knížka-má 110 stránek. Nedávno jsme si s druhou Norou říkaly jak můžou vydat třeba knihu o 100 stránkách(v ruce jsem držela Peace,Love and Chocolate od Meg Cabot), ale po přečtení této knihy jsem došla k tomu, že nezáleží jak je kniha tlustá, ale jak je kvalitní. A to tahle kniha rozhodně je. Jak to všechno končí, vám sem rozhodně psát nebudu. Jediné co vám prozradí je, že se pořádného Happy endingu nedočkáte. Špatné konce prostě k válce patří. Pokud chcete něco jako dobrý konec, koukněte na film. Já upřednostňuji knižní konec.

Knihu si určitě přečtěte, stojí to zato. Vždycky se bojím psát recenze na české knihy, protože jsou české a hlavně většinou to je česká klasika. Takže i teď doufám, že jsem recenzi napsala dobře a moc jsem ji nepokazila.

Jako bonus přidávám trailer na Želary. Pod trailerem najdete odkaz na stránky filmu.




Je to smutné, ale nemůžu najít český trailer na youtubu, takže tady máte Zelary (strašně mě rozesmálo , když jsem slyšela, jak ten název filmu říká)

knize dávám

 

 

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkujeme za tvůj komentář! Jsme zvědavé na tvůj názor a jsme rády, že ho s námi sdílíš. Občas se stane,že nejsme schopny odpovědět na všechny komentáře, ale neděste se, všechny komentáře si přečteme a máme z nich radost :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...