11/27/2011

Podzimni dumani (6)



Jako první věc bych se chtěla moc omluvit, že se článek objevuje až v neděli, nikoliv ve čtvrtek. Kvůli škole jsem nestíhala, ještě jednou se moc omlouvám. Dnešní téma je vliv recenze. Jak na mě působí či nepůsobí? Dozvíte se v článku, který by nevznikl, kdyby nebylo Syki a Abyss.


Před dvěma lety jsem dala jen na svou nejlepší kamarádku, která má naprosto stejný vkus na knihy. Ale nebylo to jen z důvodu, že měla (a stále má) stejný vkus na knihy jako já, nýbrž i díky tomu, že jsem nikoho jiného, kdo by četla stejně jako já, neznala (bohužel, nejen můj problém). Minulou zimu jsem hledala jak dopadne jedna kniha a hodilo mě to na knižní blog. A pak na další. A další a další a další. A na těch byly recenze. Spousta recenzí. A já propadla knižnímu blogování.


Ale tenhle článek vlastně není o knižním blogování, ale o recenzích. Ze začátku jsem hltala každou recenzi, kterou jsem měla možnost přečíst, neboť jsme toho oproti knižním blogerkám přečetla opravdu malinko, a navíc pouze v jazyce českém. Věřila jsem, že pokud byla podle někoho kniha špatná, prostě jsem si ji odmítla přečíst. Ale poté jsem já sama začala číst více kniha a uvědomovala jsem si, že ne s každým mám stejný knižní vkus.


A tak jsem si našla pár knižních blogerek (jak českých, tak i zahraničních), které mají stejný vkus na knihy. Většinou se naše názory liší jen velmi málo a tak na tyhle holky většinou dám. Takže pokud jsou knihy z nadšené, jdu a přečtu si jí, pokud ne, většinou ji posunu na svém seznamu knih, které si chci přečíst, zase o kousek dozadu. Recenze mých oblíbených blogerek se stejným knižním vkusem na mě mají opravdu velký vliv, dost často mnohem větší, než recenze profesionální.


Ale i když si říkám, že s tou a tou nemám stejný knižní vkus, pokud zkritizují knihu, nebo ji naopak vynachválí, většinou to v mně nějaký dojem zanechá a podvědomě pak následně ke knize přistupuji s názorem, jaký daná knižní blogerka měla. Myslím tedy, že každá recenze nás může jakkoliv ovlivnit, i když si to dost často neuvědomujeme.


Čím by mě na knihu dokázal někdo nalákat? No tak slovy, že kniha byla dobrá, to většinou nebude. Pokud mě chce opravdu někdo donutit přečíst knihu, která se mu velmi líbila, stačí použít několik superlativ v jedné větě a já mám jasno. Protože, pokud takováto slova použije (a nemá velmi slabou slovní zásobou a špatné vyjadřování), kniha opravdu musela stát za to, neboť i já používám mnoho superlativ pouze u mých nejoblíbenějších knih a knižních sérií.


Otázka, jaké recenze mám nejradši je pro mě dost zákeřná. Mám ráda recenze, ve kterých si se mnou autor či autorka jakoby povídá, recenze vcelku uvolněné, které v sobě nemají pouze děj a popsání, jak autor psal či nepsal, ale i kousek z autora samého. Nemám ráda neosobní recenze, přijdou mi dost často moc strohé. A mám ráda recenze s obrázky :D .

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkujeme za tvůj komentář! Jsme zvědavé na tvůj názor a jsme rády, že ho s námi sdílíš. Občas se stane,že nejsme schopny odpovědět na všechny komentáře, ale neděste se, všechny komentáře si přečteme a máme z nich radost :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...