Procitnuti, recenze

Kniha: Procitnutí

Autor: Lisa McMann

Série: Lovkyně snů

Díl: První

Ahoj,
jmenuji se Janie. Jsem normální sedmnáctiletá holka, až na to, že se od svých osmi let nekontrolovatelně propadám ostatním lidem do snů. Už mě to nebaví. Zvlášť pokud ten, komu se zdají, někam padá, ocitá se na veřejnosti nahý nebo sní o svých erotických tužbách. Nemůžu se ani nikomu svěřit – neuvěřili by mi a mysleli by si, že jsem blázen. A tak žiju se svou schopností jako s nechtěným prokletím, které neumím ovládat.

Nedávno jsem se propadla do hrozné noční můry. Ještě teď mi z toho tuhne krev v žilách. Poprvé jsem nebyla v něčí zvrácené duši jen pozorovatelem, ale i účastníkem…

Když vidím sny těch jiných

Janie je sedmnáct let, žije se svou matkou, která je alkoholička a jediné peníze, které mají jsou z podpory a Janieniny práce. Chodí do školy, má nejlepší kamarádku a sní o tom, že se dostane na vysokou školu. Janie je ve všech ohledech docela normální holka, až na to, že vidí sny ostatních lidí. Již od svých osmi let. Vždy, když to přijde, ochrne. Neví, jak se ze snů lidí dostat pryč, nenávidí, že jim neovladatelně vidí do snů, cítí se, že nese prokletí. Aspoň pro ni je to prokletí. A jednou se stane svědkem neskutečné noční můry, kde se objeví dvakrát. Jednou jako vždy – jako pozorovatel, který vidí cizí sny, ale nemůže nic udělat. Ale ta druhá Janie… je jako účastník. Účastník něčího snu.

Nalezla jsem spřízněnou duši, dokonce hned po pár stránkách

Nedávno jsem na to psala článek. Nedávno jsem si stěžovala na to, že knihy jsou plné lásky, ale té, které nikdo neuvěří. Nebo já jí alespoň neuvěřím. A ano, důvod proč to píši je to, že vztah mezi Janie a Cabelem, byl... právě mě teď nenapadá žádné podstatné jméno.  Neuvěřitelný? Nereálný? Moc rychlý? Ano, jejich vztah měl velmi rychlý spád. Tak rychlý, že jsem dost často nechápala, jak se vlastně cítí Janie, nebo proč se tak vůbec cítí. Nevěřila jsem tomu. Nevěřila jsem popisovaným pocitům, nevěřila jsem postavám. Což byla taková škoda, protože jsem si Janie oblíbila. Ale tohle, tohle jsem vážně nepochopila a moc mě to zklamalo. Protože spolu měli jen pár scén a bum prásk – láska. Autorka nebyla schopná popsat vyvíjející se vztah. Aspoň z mého pohledu. Obrovsky mě to zklamalo. Janie se chovala naprosto nepochopitelně, když šlo o Cabela. O tomhle problému bych mohla psát donekonečna, ale nechci tady říkat jen zápory, protože kniha nebyla špatná. Jen mě prostě zklamal jejich vztah.

A teď o Janie bez Cabela

Tahle Janie byla velmi sympatická, nejistá, trochu nešťastná, hlavní postava, kterou jsem si vážně oblíbila. Tak, jak se nepochopitelně chovala s Cabelem a moc si mě nezískala, tak se chovala bez něj, kde byla mou velmi oblíbenou postavou. Vážně jsem ji měla ráda, vůbec na mě nepůsobila nějak hloupě, otravně, věděla co chce, snažila se bojovat se svým prokletím jak jen to šlo. Vážně byla fajn, když byla bez Cabela.

A co vlastně ten Cabel?

Takže za prvé… nepřišel mi nějak sexy, krásný, nebo jakýkoliv jinak přitažlivý. Nebyl to špatný kluk, působil docela příjemně, ale podle popisu v knize jsem si ho nedokázala představit nějak extrémně hezkého a chytrého a úžasného. Je mi tak líto, že Lisa nerozpracovala jeho postavu mnohem více, nepropracovala jeho charakter, je to velká škoda. Je to škoda, protože jinak by vytvořila úžasného kluka. Ale Cabel, jak jeho zjev, tak jeho charakter, mě vážně moc neučaroval.

Cizí sny

Musím uznat, že kniha má výborné téma. Vážně dobrý náměť, kterým mě ihned zaujal. Ani obálka nebyla špatná, ani originální, ani česká. Přeci jenom, někdo kdo chodí cizím lidem do snů – to jsem, co si teď vybavuji, snad nikdy nečetla. Přišlo mi přímo fascinující, že by někdo viděl cizím lidem do snů a vážně jsem byla zvědavá, jak se s tím autorka popasuje. Neříkám, že to nezvládla, ale bravurně sny zpracované také nebyly. Čekala bych možná trochu více propracování, možná trochu více popisů, i když nejsem jejich velký fanda a mám zlozvyk, že sáhodlouhé popisy přeskakuji, jinak by mě unudily k smrti. Tady, na druhou stranu bych je i občas uvítala.

Shrnutí

Maličkatá knížečka, které jsem začala přezdívat jednohubka, neboť jsem ji slupla za jedno odpoledne, nebyla špatná. Vážně dobrý náměť, sympatická hlavní hrdinka, dobrá obálka, nevelké množství popisů – knížka by mohla dosáhnout i na čtyři hvězdičky, nebýt toho nepovedeného vztahu Cabela a Janie. To pro mě bylo velkým zklamáním a doufám, že jejich momenty budou v dalších dílech trochu lépe propracované, stejně, jako Cabelova postava a charakter, neboť mi přišel takový strohý. Popisy snů byly občas vážně dobré, ale občas mi přišlo, že by mohli obsahovat více informací. Série má určitě velký potenciál, osobně jsem velmi zvědavá, jak bude příběh Janie a jejího nadání, nebo v jejím případě spíše prokletí, pokračovat.,
 3 a půl sovičky
Touto cestou bych chtěla také poděkovat nakladatelství Fragment  za poskytuntí recenzního výtisku, patří Vám mé velké dík.
Knihu můžete zakoupit zde