7/15/2013

One Day

 Kniha: One Day (Jeden den)
Autor: David Nicholls
Anotace (z kosmas.cz):
"Přátelství je někdy míň než láska"

Představte si, že někdy během střední školy potkáte člověka, který vám tak přiroste k srdci, že už ho nikdy nedostanete z hlavy. Chodit spolu ale nezačnete. Přesně to je případ Dextera a Emmy, kteří jsou přátelé už dvacet let - od osmaosmdesátého se setkávají vždy po roce. Je samozřejmě jen otázka času - i když nepřiměřeně dlouhého - než se z takového vztahu vyklube něco víc, než jen návštěva muzea a výroční večeře.

Úspěšný román ze současné Anglie vypráví příběh o tom, že skutečné přátelství mezi mužem a ženou není možné, a musí buď skončit, anebo se proměnit v něco jiného, a také o tom, že si ty nejzákladnější věci uvědomíme, až když je pozdě. Vtipně napsaný příběh, ale skrývá nejen úsměvné a citlivě napsané sondy do lidských citů. Vztah, který přešel od náhodné známosti na jednu noc po věrné i nevěrné přátelství až k hluboké lásce a krátkému manželství jakoby mimochodem pod komickým nátěrem ukazuje změny zvyků, mravů a politiky v Británii posledních dvaceti let. Hlavním tématem příběhu se více než klasická "lovestory" stávají pocity osamělosti a hloubka rozporu mezi mladickou nesmiřitelností a kompromisy, které jsme nakonec schopni tolerovat.


Po přečtení One Day ve mně zůstaly přesně dva pocity: (1) knihu si okamžitě musím přečíst znovu a (2) asi s ní hodím o zeď, protože těch posledních pár stránek jsem si prostě nezasloužila.

Jeden den je kouzelná kniha, která sice není nijak příběhově vyjímečná – děj se sleduje život dvou lidí každý rok, stejný den od noci jejich promoce, kdy se seznámili, ale to nezabraňuje tomu, abyste byli knihou přímo pohlceni.
Jako první jsem viděla film a ten se mi moc lívi (*kašel* Jim Sturgess *kašel*), i když jsem u něj strašně brečela (ne, že by mě kniha v tomto směru šetřila). Rok po shlédnutí One Day jsem stála před rozhodnutím, kterou knihu si vzít na pláž a protože jsem na Jeden den slyšela chválu ze všech stran, bez dlouhého přemýšlení jsem po té krásné retro obálce sáhla. Takže dámy (i pánové, pokud chcete, nediskriminuji nikoho J), pokud máte plážovou dovolenou ještě před sebou a knihu jste nečetly, neváhejte, díky ní se krásně opálíte a na moře zapomenete, protože po dobu čtení žijete životy Emmy a Dextera a nic jiného Vás nezajímá. Jeden z důvodů proč Vám tak přilnou k srdci je, že jsou lidští. Neproplouvají životem jen tak, ale také nejsou chudáci, kterým se děje jenom to zlé. Jako normální lidé mají dvoje dobré a špatné dny a díky tomu máte radost když uspějí a jste smutní když ne.
David Nicholls napsal knihu, která Vás chytí a nepustí. Je málo knih u kterých opravdu platí, že si během čtení prožijete život někoho jiného. Tady to platí. Dex a Em jsou postavy, které si snadno oblíbíte i když nad Dexterem spolu s Emmou protáčíte očima, nemůžete si pomoct, ale milovat ho.
One Day je zkrátka kniha, která mi připomínala rodinný dokument (možná soubor fotek nebo videí), protože lehce uvěříte tomu, že ty postavy žijí/žili.
Okamžitě jsem knihu přidala na můj seznam must-read knih a od dnešního dne ji spolu s TfiOS budu všem vnucovat, protože takhle dobrých knih je málo a je třeba, aby o nich vědělo co nejvíce lidí.


P.S. Ti z Vás, kteří knihu četli, prosím všimněte si datumu publikování článku :) 
Jako bonus přidávám trailer filmu:



4 komentáře:

  1. Já jsem viděla film a ten mě vzal za srdce, na konci jsem byla moc dojatá a takhle krásný příběh o lásce jsem vlastně už dlouho neviděla.
    Určitě si přečtu ráda i knižní verzi.
    Moc povedená recenze. :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Jeden den jsem viděla pouze jako film a musím se přiznat, že mě ani moc nebavil. Přitom mám podobné romantické příběhy ráda, ale tenhle nejspíš přišel v nějakou nevhodnou dobu. Knihu bych si ale stejně chtěla přečíst, protože se mi často stane, že i když mě film nenadchne, kniha mi vyhovuje víc. Tak třeba je to případ i Jednoho dne. :)

    OdpovědětVymazat
  3. Já jsem knihu četla tak před rokem a půl. A musím říct, že jí stále nic moc nedokázalo překonat... od Nichollse jsem četla i jeho druhou, u nás přeloženou knihu, Otázka za deset, která se také velice dobře čte, ale už není tak úžasná a romantická jako tahle. Ale film, který je podle toho natočen je super, hraje tam totiž můj milovaný James McAvoy.

    OdpovědětVymazat
  4. Túto knihu milujem :) Ale ten koniec proste . :/

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za tvůj komentář! Jsme zvědavé na tvůj názor a jsme rády, že ho s námi sdílíš. Občas se stane,že nejsme schopny odpovědět na všechny komentáře, ale neděste se, všechny komentáře si přečteme a máme z nich radost :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...