7/29/2012

Čarodějnice


Toto je v pořadí druhý článek, který patří do našeho projektu Keep Your Mind Open. Minulé dva týdny jsme se věnovaly čarodějnicím. Nyní se o nich dozvíte trochu více, jako knihy nám učarovaly a podobně.

První okouzlení

Myslím, že většinou to máme stejné. Překvapím vás, ale není to Harry Potter. Jsou to pohádky. Snad každý slyšel Sněhurku,Popelku  nebo Kráska a Zvíře. Ve všech figurují kouzla.  Ať už jsou to víly kmotřičky nebo zlé čarodějnice.

 

Knihy, které vám učarují

Harry Potter. Opět se vracím k tomu, že téměř všechny děti chtěly dostat dopis z Bradavic. Já na něj stále čekám a viním z toho českou poštu, že mi ještě nepřišel.  Zpátky k Harrymu. Příběh chlapce, který přežil, si oblíbilo miliony lidí, od dětí po dospělé a není se čemu divit. Už jednou jsem myslím psala o svém prvním setkání s Harrym a přijde mi zbytečné to sem psát znovu. Pokud se o chlapci s jizvou na čele chcete dozvědět více, určitě se koukněte na náš Harry Potter Week, kde můžete najít recenze na všech sedm dílů a hromadu článků, týkajících se knih i filmů.
Vydání Harryho Pottera samozřejmě spustilo vlnu knih, které byly o kouzlech…
Dobrý příklad je série Nástroje Smrti a The Infernal Devices od Cassandry Clare. Knihy nejsou sice vyloženě o čarodějích, ale jsou moc dobré a rozhodně stojí za přečtení, už kvůli Jaceovi a Willovi. Další je i série Hexhall, které byl věnovaný minulý týden.
Jako malá jsem milovala Letopisy Narnie a tu zlou čarodějnici všichni známe. Teď mě také napadla série Tajemství Nesmrtelného Nicolase Flamela. Já ty knihy naprosto miluju a rozhodně vše doporučuji si je přečíst.
Já vím, že nadpis říká knihy, ale já sem prostě musím dát jeden britský seriál a to Čarodějnice školou povinné. Jednalo se sice o jakousi napodobeninu Harryho Pottera,ale možná proto mě seriál tak bavil a ráda jsem se na něj dívala.

Nové knihy kouzel

I když knihy o chlapci s jizvou na čele měly obrovský úspěch, v dnešní YA literatuře knihy o čarování s velkým příslibem zase tak hojné nejsou a moc jich v dnešní době nevychází. O čarodějnicích se mi po dlouhé době chtělo začít číst díky knize Born Wicked, která mnohé dozajista učarovala obálkou a slibnou anotací. Následně mě také zaujala celá série Hex Hall, či kniha Witch in Winter ze série Winter Trilogy.
Přestože knihy o čarodějnicích jako takových se v YA ve velkém množství nevyskytují, jako vedlejší postavy se vyskytují nesčetněkrát. Jako příklad si můžeme uvést již zmíněné série C. Clare.

Čarodějnictví

,,Čarodějnictví neboli čarodějství je označení pro nadpřirozené působení známé v mnoha světových kulturách, který však nemá žádnou obecně přijímanou definici. Může být chápáno jako součást magie, jindy je od ní oddělováno, jako méně intelektuální a více intuitivní. Ve většině kultur je spojováno především s ženami a také s působením zla pomocí magie. To vedlo k pronásledování skutečných či domnělých praktikantů čarodějnictví, především v raně novověké Evropě, objevuje se však dodnes, především v zemích subsaharské Afriky."
- wikipedia.org
Čarodějnictví je zmíněno už v Mezopotámii v Chamurapiho zákoníku, kde je trestán smrtí. Také v antických bájích se vyskytují čarodějnice jako např. Kirké nebo Medeia.
Obecně je ovšem nejznámější inkvizice, která nastala v Evropě, hlavně když jí ovládali křesťané. Známý je také Salemský čarodějnický případ z Ameriky. Došlo k němu roku 1692. Lidé se začali mezi sebou udávat a když někdo někoho neměl rád, označil ho za čaroděje a nechal ho oběsit. Salemský případ je jedním z mála případů inkvizičkního stíhání čarodějnic v Americe. Nejčastěji inkviziční stíhání brobíhalo v Německu, Švýcarksu a Holandsku.

Jaké jsou vaše zkušenosti z čarodějnicemi? Znáte nějaké jiné knihy o kouzlech? Máte toto téma rádi?


4 komentáře:

  1. Mojí oblíbenou je Čarodejnice na útěku od Celie Rees. Je o dívce žijící v 17. století, která se musí vydat na cestu z Anglie do Nového světa, protože její babička byla prohlášena za čarodejnici a oběšena a jí samotné teď jde o život.
    Jinak samozřejmě Harry Potter je klasika, moje milovaná a naprosto se ztotožňuju s obrázkem. Navždycky! Je mi 22, a letos jsem strávila brigádu v jedné fabrice, celou dobu sluchátka na uších a poslouchala audioknihu HP :) Nikdy mě to nepřestane bavit, v tom světě je něco tak kouzelného, že to nejde ani vysvětlit. Četla jsem jí už jako starší puberťák, ale naprosto si dokážu představit dnešní jedenáctileté děti, fanoušky HP, jak doufají, že ten svět přeci jen existuje a jim přijde dopis... :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To zní dobře, díky za tip na knížku :).
      Jenom se chci zeptat, jaký díl jsi poslouchala? Já miluju Lábusovu jedničku :) a potom Relikvie Smrti namluvené Jimem Dalem :).
      Mně není jedenáct a stále doufám, že se ten dopis ke mně přeci jenom dostane nebo že se dostanu na nástupiště 9 3/4 :).
      A ano obrázek má pravdu...Always!

      Vymazat
    2. Poslouchala jsem všechny, kromě Relikvie, tu mám "rozposlouchanou". Jednička se mi líbila (Lábus), dvojka od Zedníčka byla něco příšernýho, ale zmákla jsem to. Od 3. dílu výš to čte Jan Hyhlík, je co docela dobré, ale má tam poměrně dost přeřeků a neskutečně mě vytáčí, že říká Lupííííín místo Lupin :D

      Vymazat
  2. Jasné, rozprávky...:)
    Inak Harry je srdcovka.♥ TMI a ID tiež zbožňujem, máte (alebo máš? neviem, či píšete články spolu alebo ako) úplnú pravdu - už Jace a Will za to stoja.^^ A celkovo charaktery, na to má C. Clare talent.
    Čo sa čarodejníc týka, žiadne také knihy ma nenapadajú, ale mám ich celkom rada, je to fajn téma.^^

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za tvůj komentář! Jsme zvědavé na tvůj názor a jsme rády, že ho s námi sdílíš. Občas se stane,že nejsme schopny odpovědět na všechny komentáře, ale neděste se, všechny komentáře si přečteme a máme z nich radost :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...