6/20/2012

Different Worlds - Pyramidy





Kniha:  Pyramidy

Autor: Sir Terry Pratchett

Díl: Sedmý

Série: Úžasná Zeměplocha




Bez mučení se přiznávám, že tohle je první Pratchett jakého jsem kdy četla. Z čiré zvědavosti jsem si knížku půjčila od kamarádky, která Zeměplochu miluje. Rozhodla jsem se totiž, že na knihu si musím udělat vlastní názor. Upřímně jsem ráda, že jsem si Pyramidy přečetla.
Úžasná Zeměplocha je také jediná (mě známá) série, kde je jedno jestli začnete prvním nebo pátým dílem. Všechno je pochopitelné. Samozřejmě v sérii jsou i knihy, které na sebe navazují, ale Pyramidy zrovna ten případ nejsou.

Hlavní postavou Pyramid je Těpic, následník mžilibabského trůnu. Ten se ve dvanácti letech rozhodne, že opustí rodnou Mžilibabu a půjde studovat do Ankh-Morporku, aby se stal vrahem. Zde také několik let studuje . Po složení závěrečné zkoušky se dozvídá, že jeho otec, král Ptepicchamon XXVII., zemřel. Vydává se proto zpět do Mžilibaby, aby se stal novým faraónem. Čeká na něj také úkol, postavit otci pyramidu, jak je zvykem.  Pyramidy ovšem nedělaly nikdy tolik potíží.

Celou knihu jsem se výborně bavila, byla vtipná a oblíbila jsem si Těpice i jeho kamarády, kteří s ním studovali na vraha, hlavně Pomošt.
Žádné vyložené zápory mě nenapadají, ale přesto mi knížka nepřijde pětihvězdičková. Nevím proč.
Autor stoprocentně čerpal nápady ze starověkého Egypta. Nejvíc mě pobavila řeka Mžil, na které Mžilibaba leží.
Kniha je podle mého originální, stejně jako nápad celé Zeměplochy. Rozhodně si chci přečíst ještě něco od Pratchetta. Možná bych mohla začít prvním dílem, ať jsem plně v obraze.

Další co musím ocenit, je překlad. Ten je úžasný. Dvorním překladatelem Terryho Pratchetta je Jan Kantůrek a jeho překlad se svou kvalitou řadí (alespoň pro mě) k Harrymu Potterovi a k Howlovu putujícímu zámku. Jan Kantůrek totiž překládá i názvy a tím nám příběh ještě více přebližuje. Asi tak jako Medkové s Bradavicemi.

Knihu doporučuji všem, kteří mají rádi fantasy. Když jsem se ptala kamarádky jaký je Pratchett. Odpověděla mi, že ho čte vždycky, když nemá co dělat. Má pravdu. Tato kniha je ideální pro nicnedělání. Máte volnou chvilku a chcete se pobavit? Vezměte si do ruky třeba Pyramidy a dejte se do čtení. Nebudete litovat, zasmějete se, tentokrát vám slibuju, že brečet nebudete. Ano, narazila jsem na knížku u které nebrečím! Volejte sláva a tři pět dní se radujte!
Takže teď se ještě jednou zopakuju. Knížku si přečtěte je skvělá.

Sir Terry Pratchett
Terry Pratchett, celým jménem Terence David John Pratchett, je anglický spisovatel tzv. zeměplošské série a jiných knih, divadelní dramatik a filmový scenárista. Je nositelem Řádu britského impéria za přínos literatuře a Carnegieho medaile za dětskou literaturu.
Od roku 1983 píše sérii Úžasná Zeměplocha, která čítá nad 39 knih.

4,5 soviček
Četli jste něco od Pratchetta?
Jaká kniha je vaše nejoblíbenější?





3 komentáře:

  1. Mojí nelíbenější knížkou je Sekáč. A to hlavně díky postavě Smrtě. Pokud máš zájem, u nás na blogu probíhá právě soutěž o knihy Pratchetta - můžeš si i vybrat o kterou.

    OdpovědětVymazat
  2. Jo, Sekáč ten je skvělý. Pyramidy neznám, ale pak miluji Soudné sestry a Otce prasátek. Ty jsou boží! :D

    OdpovědětVymazat
  3. Nejraději mám Podivný regiment, Pohyblivé obrázky, Zaslaná pošta, Pravda, Čarodějky na cestách a další a další.
    V Pyramidách se mi líbila postava Ta mrcha (nejlepší matematik Zeměplochy) a mám ráda scénu se sfingou.

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za tvůj komentář! Jsme zvědavé na tvůj názor a jsme rády, že ho s námi sdílíš. Občas se stane,že nejsme schopny odpovědět na všechny komentáře, ale neděste se, všechny komentáře si přečteme a máme z nich radost :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...