4/12/2012

RC: Rudá pyramida

Kniha: Rudá pyramida
Autor: Rick Riordan
Série: Kroniky Cartera Kanea
Díl: První
První díl nové trilogie Ricka Riordana (autora Percyho Jacksona)!
Myslíte si, že je nějaký med nechodit do školy, věčně létat po celém světě, vozit s sebou jenom to, co se vejde do jednoho kufříku, a nemít žádný pořádný domov? Tak to budete koukat!
Už šest let cestuje Carter Kane z místa na místo se svým otcem, věhlasným egyptologem. Pořádně nezná ani vlastní sestru Sadie, která žije s prarodiči v Londýně. Děti se smějí setkat jen dvakrát do roka a tentokrát pro ně otec ještě ke všemu vymyslí nudnou prohlídku Britského muzea. Jenže pozor - egyptští bohové se probouzejí! Začínají nejděsivější Vánoce, jaké kdy Carter a Sadie zažili… Od toho dne se život čtrnáctiletého Cartera a dvanáctileté Sadie obrátí naruby. Sourozenci Kaneovi zjistí děsivou pravdu o své rodině a poznají tajemné egyptské bohy mnohem líp než z otcových výkladů a exponátů v muzeích.
Objevte zblízka starověký Egypt s jeho magií, dobrem i zlem a připojte se k dobrodružné výpravě sourozenců Kaneových!

Od Řecka po Egypt

Jisto jistě je mnohým z Vás Rick Riordan něco říká. Ba i mnozí z Vás nějaké knihy od něj určitě četli. A určitě se Vám líbily. Rick Riordan prorazil se sérií o Percy Jacksonovi, potomkovi řeckého boha Poseidona. Na tuto veleúspěšnou sérii navazuje spin-offem Bohové Olympu a první díl nese název Proroctví. Avšak před tímto spin-offem začal Rick Riordan ještě psát jinou sérii. Sérii o Egyptských bozích a příbězích Cartera a Sadie Caneových.

Mysleli jste si, že Vás Egypt neosloví? O-M-Y-L

Já osobně dlouho před Percy Jacksonem egyptské bohy před těmi řeckými preferovala. Samozřejmě je to díky vlivu rodiny, která četla spíše historické romány z Egypta než z Řecka, ale stejně jsem měla raději Egypt. O to více jsem byla překvapená, že je to většinou naopak. No, nechte mě Vám něco říci – Egyptští bohové v téhle knize zaváleli! Ne vážně, Rick Riordan je v těchto typech příběhů jako ryba ve vodě, dokáže podat historii snad tou nejzábavnější formou a čtenář vůbec nemá tucha, že nějaké informace vstřebává.

Tak zase za půl roku!

Řekněte ahoj Carterovi a Sadie Caneovým, sourozencům, kteří se vlastně vůbec neznají. Od doby, kdy jim zemřela matka byli rozděleni – Carter, starší ze sourozenců, cestoval se svým otcem egyptologem po celém světě, zatímco Sadie žila se svými prarodiči v Anglii. Mohli se setkat pouze dvakrát do roka. A letos si pro jejich setkání jejich otec vybral nudné Britské muzeum. I když jak se později ukáže, návštěva Britského muzea byla mnoho věcí, ale ne nudná - vypadá to totiž, že se egyptští bohové, kteří byli vězněni po tak dlouhou dobu, se dostali na svobodu… a se světem nemají zrovna nejčistější úmysly.

Svět egyptských bohů…

Upřímně musím uznat, že jsem se téhle knihy trochu obávala. Na Ricka Riordana prostě nedám dopustit, jeho knihy naprosto zbožňuju a pokud mám možnost, přečtu si od něj další knihu. Přesto jsem s touhle knihou trochu váhala. Přeci jenom, všechny knihy, které jsem od něj doposud četla byly z toho mně známého světa řeckých bohů. A najednou je tady kniha o těch egyptských. A tak jsem měla trochu obavy, že to Rick nezvládne. Ne, že by to nezvládl příběhově, ale spíše s tím tvořením světa… že to snad bude podobné sérii o Percy Jacksonovi. No teď se za sebe stydím, protože Rick Riordan je na tenhle typ knih naprostý master.

Svět egyptských bohů a celé jejich pozadí plynoucí s historií je naprosto skvěle vymyšleno. Stejně jako mají osobnost řečtí bohové, tak mají osobnost i egyptští. A věřte mi, neliší se jenom vlastnostmi.

Carter a Sadie

Hlavní hrdinové jsou velmi velkou složkou knihy. Provázejí Vás po světě, sledujete jejich příběh, oni jsou všeho začátkem i koncem. A tak je velmi důležité, aby se hlavní hrdinové dali snést. A tak je tu ta otázka… jdou snést?  Oh, ano. Tedy, je tu ten fakt že Carterovi je 14 let a Sadie 12, což je relativně dost málo, no rozhodně na mě působili trochu vyspěleji, obzvlášť Sadie. Ale, což se dost často nestává, nepreferuji pouze jednoho. Oblíbila jsem si Cartera i Sadie. Strašně jsem se bavila u sourozeneckých hádek, které mezi sebou často měli, různé jejich popichování, prostě mě bavili.

Příběh

Upřímně, ze začátku jsem měla trochu problém se začíst, ale to bych spíše přikládala tomu, že jsem prvních asi tak 60 stránek již četla v angličtině, neboť jsem knihu v originále dostala jako dárek. Ale potom to začalo mít grády a v knize se neobjevil snad jediný mrtvý moment, kdy by se člověk nudil. Možná byl začátek trochu zdlouhavý, no rozhodně nám Rick vynahradil v následujících částech knihy.

Kniha, kterou si nelze neužít

Rickovi knihy na mě mají takový skvělý účinek – prostě to nejde jinak, než si je užít. A po dočtení se člověk cítí buď: a.) jsem rozzlobená, protože to má tak neskutečně napínavý konec
b.) jsem neskutečně zvědavá, jak to všechno bude pokračovat
c.) cítím se taková prázdná, protože to všechno končí (Poslední z Bohů, poslední díl ze série Percy Jackson)

Protože tohle jsou knihy pro děti…

…od nich dospělí nemohou mít obrovská očekávání. Ne vážně, věřím, že i dospělým či starším čtenářům se knihy budou líbit, přesto na ně musí hledět trochu s nadhledem z důvodu, že jsou prostě primárně určeny pro děti a jinak už to nebude. Přestože už z věku, kdy pro mě budou Rickovi knihy vhodné, bohužel vyrůstám, rozhodně zůstanu jejich fandou i nadále, protože jsem na nich vlastně vyrostla. Zamilovala jsem si Percyho, zamilovala jsem si příběhy ze série Heroes of Olympus (Hrdinové Olympu) a zamilovala jsem si i Cartera se Sadie. V knize se nenacházely nudné momenty, člověka nepřestávalo bavit číst a navíc se dozvěděl mnoho zajímavých věcí z egyptské mytologie o bozích a jejich legendách, protože nejsou stejně tak známé jako řečtí, což je veliká škoda.
Tímto bych také chtěla poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku, patří Vám mé velké dík. Knihu si můžete zakoupit zde

1 komentář:

  1. Chtěla bych se zeptat jestli nevíš kdy vyjde 2. kniha Kroniky Cartera Kanea

    OdpovědětVymazat

Děkujeme za tvůj komentář! Jsme zvědavé na tvůj názor a jsme rády, že ho s námi sdílíš. Občas se stane,že nejsme schopny odpovědět na všechny komentáře, ale neděste se, všechny komentáře si přečteme a máme z nich radost :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...