9/26/2011

RC recenze: Zrození

Kniha:
Stefanovy deníky - Zrození
Autoři:
L.J.Smith , Kevin Williamson, Julie Plec
Anotace: Stefan a Damon vždycky spolu nebojovali a nepřáli si jenom to špatné. Jednou byli milující sourozenci, kteří si užívali svůj zabezpečený život, loajální bratři, kteří se zamilovali do stejné ženy. Když ještě žili...

Upíří deníky
Já jsem si ty knihy rozdělila na první a druhou sérii. Ta první obsahuje čtyři knihy a té druhé právě vychází nějaký druhý díl. Elenu jsem na začátku moc nemohla vystát a opravdu mi lezla krkem, to se ale změnilo a potom jsem ji začala akceptovat, ale proč to všechno vlastně píšu? Protože Stefanovy deníky se odehrávají před těmi upířími. V knize se většinou setkáváme se starými známými a celkově je to celé hlavně pro fanoušky UD (zkratka pro upíří deníky, kterou v této recenzi budu používat).

Příběh
Děj se odehrává roku 1864 na farmě Veritas. Giuseppe Salvatore ji koupil když se do Virginie přestěhoval z Itálie. Giuseppe má dva syny: Stefana a Damon. Stefan je otci se vším po vůli a vůbec z těch dvou je on ten hodný kluk, z čehož vyplývá, že Damon je přesný opak. Kvůli otci to chvíli vydržel ve válce, která zuří všude kolem,potom ho to ale přestane bavit a vrátí se zpátky do Mystic falls. Stefan je přinucen se z asnoubit s Rosalyn, kterou nemiluje, ale je to pro jeho otce výhodné. Možná by se se vším dokázal smířit kdyby do městečka nepřijela Katherine Pierceová a všechno se začne hroutit. Stefan se do ní zamiluje (upozorňuji, že je zasnoubený s Rosalyn). Při jednom večírku spolu stráví hezkou chvilku v knihovně, která je ovšem zkažena tím, že o pár minut později je nalezena Rosalyn s prokousnutým krkem. Není první obětí té nestvůry a ani poslední.

*spoiler, pro ty, kdo neviděl druhou řadu TVD*
Několik dní po této události se rozjíždí románek Katherine a Stefana. Také se dozví , že je upírka. To není zrovna úžasné, protože jeho otec se začne domnívat, že za těmi útoky stojí démoni=upíři. Spolu s dalšími zakladateli (Lockwoodovi, Forbesovi, Gilbertovi a Fellsovi) města uspořádá na ně hon. Podaří se mu zatknout Katherine a ještě Annu a Pearl (vlastní ve městě lékárnu). Stefan s Damonem se pokusí Katherine zachránit, ale ta je nakonec s dalšími upíry upálena v kostele a Stefan s Damonem jsou zastřeleni svým vlastním otcem. Naneštěstí oba v sobě mají dostatek Katherininy krve a oba se začnou přeměňovat. Na to aby přeměnu dokončily potřebují lidskou krev. Oba chtějí radši zemřít, ale když Stefan cestou z Veritas, kde se byl rozloučit s otcem (a také ho omylem zabil), potkal jednu dívku a nemohl odolat volání krve...Donutil také Damona, aby se napil. Ten se kvůli tomu na něj naštval a tak začala jejich věčná hádka...

*konec spoileru*

The Vampire Diaries
Název odstavce jsem záměrně napsala v angličtině, proto že UD v Čechách zatím nedávají. Narozdíl od knih se mi seriál líbí opravdu moc. Dějově si to vůbec není podobné, vlastně ani postavy nejsou úplně stejné, myslím, že za vše budou mluvit tyto dva příklady : v knihách je Elena blondýna s modrýma očima a Bonnie je zrzka. Oproti tomu v seriálu je Elena brunetka s hnědýma očima a Bonnie má kávovou pleť. Vlastně i povahově jsou jiné v knihách je Kathrine spíš ta jemná a Elene je pěkná mrcha a hádejte jak je to v seriálu? Jestli jste řekli přesně opačně, tak máte úplnou pravdu. Kdyby vás zajímalo obsazení, tak Elenu hraje Nina Dobrev, Stefana Paul Wesley a Damona Ian Somerhalder. U knížek si tím nejsemjistá, ale u seriálu můžu stoprocentně říct : Doporučuji.

L.J.Smith
Text o autorce jsem přeložila z goodreads

L.J. bydlí v plážové oblasti Kalifornie, kde vždy svítí sluníčko, kromě toho když prší. Má jednu kočku a hodně knížek. Nejvíc jí toho napadá když spí. Není si jistá jestli kouzla existují, ale baví jí o nich psát.

V únoru 2011 byla L.J.Smith vyhozena z Harper/Alloy, což znamená že UD dopíše někdo jiný.

Tuto knihu sepsaly scénaristé, L.J. Smith je uvedena jako autor, protože se vcelku jedná o její nápad.

Celkově
Kdybych stále ještě byla v modu UD, byla bych tou knihou nadšená, bohužel pro mě nejsem. Začnu s nedostatky a tím hlavním a možná tak nějak jediným, je přímá řeč. Nevěřím, že si v roce 1864 mezi sebou tykali. To prostě není možné. Doma mám knihu v angličtině, takže by se dalo říct, že mám právo porovnávat a tykání je v češtině opravdu do očí bijící.

Je to psané podle seriálu a myslím, že L.J.Smith kromě námětu s tím nemá nic společného. Takže kdybych to všechno měla shrnout do jednoho slova tak to bude : průměr. Rozhodně to nebyla nejlepší knížka, kterou jsem četla, ale rozhodně to nebyla nejhorší, takže knize dávám:

3 sovičky

Tímto bych chtěla poděkovat Fragmentu za poskytnutí recenzního výtisku, který si můžete objednat zde