RC review – Nádherné bytosti

KRONIKA PROKLETÝCH ZAKLÍNAČŮ 1

Autoky:KAMI GARCIOVÁ A MARGARET STOHLOVÁ

Počet stran: 512

Datum vydání: 8.4. 2011

Možnost objednání: ZDE

Česká anotace:

Ethan žije v městečku Gatlin v Jižní Karolíně celý život, stejně jako celé generace jeho rodiny. A jedno ví bezpečně – tady se nikdy nic nemění, nikdy se nic neděje. Pak se však objeví Lena Duchannesová a najednou není nic takové, jako bylo dřív. Ethan postupně zjišťuje, že výstřední, zvláštní, nešťastná a nesmírně přitažlivá Lena je z rodiny mocných Zaklínačů a o jejích šestnáctých narozeninách na ni má dopadnout kletba – kletba, která ohrožuje její život. Lenu a Ethana však k sobě váže hlubší pouto, než kterýkoli z nich tuší, a Ethan je možná Leninou jedinou nadějí.

Gatlin,město kde se nic nedělo…

Ethan žije v městečku Gatlin v Jižní Americe. Gatlin je místo,kde se nic neděje, kde každý dělá to co má, a když někdo vybočuje z řady je odsuzován. Ethan se nemůže dočkat až za dva roky vyrazí na vysokou a konečně bude pryč z tohohle nudného místa. Před několika měsíci mu zemřela matka při autonehodě a otec se od té doby zamyká v pracovně a vychází ven jen,když se chce umýt nebo najíst. Takže jedinou společností u nich doma je Amma, hospodyně,která je až příliš pověrčivá.

Ethan má celé léto sny o jisté dívce,kterou vždy ztrací. Ale nikdy si nepamatuje konec. Jediné co ví je to,že by bylo nesnesitelné ji ztratit. O to víc je překvapený, když právě tato dívka, Lena, nastoupí do školy. Avšak když se všichni dozví o tom,že je neteř blázna Ravenwooda, dostane nálepku ''pošuk" a všichni jí odsuzují. Jediný Ethan je na její straně a snaží si k ní najít cestu,i když to znamená,že se s ním celý basketový tým nebude bavit a nebude zván na večírky k nejpopulárnější holce ve městě. Lena se zpočátku brání,avšak pouto ,které mezi nimi je,se zdá mocnější než se zprvu zdálo.

Zaklínači…

Lena pochází z rodiny Zaklínačů,kteří jsou o svých šestnáctých narozeninách vybráni jestli se připojí ke světlu nebo temnotě. Mnoho jiných rodin se rozhoduje dobrovolně avšak Lenina rodina nemá na výběr.

Zaklínači jsou něco jako kouzelníci,každý má nějaké nadání (např.vytvářet iluze) a každý patří buď k Temnotě nebo ke Světlu. Temní zaklínači po několika měsících ztrácí city a jsou to ,dalo by se říci monstra.

Lena&Ethan

V hodně recenzích co jsem četla se objevuje to,že Lena přehání a je hysterická. Já si říkala,že to přece určitě nebude tak hrozné,že se to třeba některým muselo jen zdát. No, zdá se ,že jsem v tomto ohledu byla velmi optimistická,ale bohužel, opak je pravdou. Lena je místy velmi melodramatická a přehání. Na jednu stranu je pochopitelné,že je nervózní, na druhou stranu si myslím, že by nemusela dělat scénu pokaždé, když se o její možnosti stát se temnou nebo světlou Zaklínačkou někdo zmíní. Jinak mi ale Lena přišla celkem milá, toto bylo jediné velké negativum,které však změnilo můj pohled na knihu.

A Ethan. Opět se musím shodovat s ostatními recenzenty této knihy, kteří říkali,že je Ethan dívčí.. Ethan mi tedy v některých momentech přišel normální,ale v jiných…tak by se kluk ani za mák nechoval. Promiňte, ale jaký kluk by chodil každou sobotu za stařenkami… a hlavně… dobrovolně? Další věc,kterou bych vytkla je ta velká láska začátku. Samozřejmě chápu,že tam nějaký vztah musel být,ale ta obrovská zamilovanost už v prvních momentech mne trochu zarážela a přišlo mi to trochu…ohrané

Propojení s minulostí

Celý příběh je spojen s minulostí, s dobou kdy zuřila válka Severu proti Jihu (kdo by netušil, válka Severu proti Jihu údajně vznikla kvůli stále trvajícímu otroctví na Jihu). Právě jedna významná bitva se udála v den Leniných narozenin a v den,kdy se bude konat její živé zpracování. V knize je mnoho momentů,kdy se vracíme zpět do historie,takže milovníci historie si určitě přijdou na své. Minulost v knize hraje důležitou roli, čímž si mě kniha naklonila…

Jazyk,kterým se mluví a píše

Kniha mne na začátku překvapila tím, jak se v ní mluví. I když možná měla mluva ve které místo –oko do duše okno je voko do duše vokno, zdrsnit Ethana a jeho život, na mě to takhle vážně nepůsobilo. Chvíli trvalo,než jsem si zvykla a než jsem přestala intenzivně vnímat hrubky. Prostě mě to hrozně bilo do očí a to se mi nelíbilo. Ale když jsem si po čase zvykla a přestala to vnímat,text se četl dobře.

Pocity jsou…

Smíšené. Na jednu stranu jsem zvědavá, co stane v dalším díle,protože konec se mi docela líbil, na druhou stranu musím uznat, že knihu jsem četla 5 dní,což je na mě opravdu velmi dlouho a v různých pasážích mi přišla kniha velmi zdlouhavá. Opět si vás některé postavy získají mnohem více než jiné,ale u já si zde nějakého velkého oblíbence nenašla.

Další pocity,které jsem měla byly běsnění, šílenství…chtěla jsem si chvílemi rvát vlasy, neboť mě občané Gatlinu chvilkami doháněli přímo k šílenství. Jejich strach z nového člověka mi přišel chvilkami až směšný. Ale to bych spíše přikládala tomu,že nevím, jak takovéhle komunity fungují a docela se děsím,že by se tohle dělo i ve skutečném světě.

Slovo závěrem,aneb shrnutí

Na Nádherných bytostech(no,spíše na Ethanovi) se hodně podepsalo to,že příběh psaly dvě autorky. Nevím, jestli ta trochu holčičí stránka Ethana byla záměrem nebo jestli jim vážně nedošlo,že takovýhle kluci prostě neexistují. I když by mi někdo mohl oponovat, že jde třeba o fantasy a v něm vše realné být nemusí, mně tohle velmi vadilo. Na druhou stranu se mi ohromě líbilo propojení s historií a originálnost Zaklínačů,protože nic takového tu zatím nebylo. A i když se mi na začátku zdály některé věci nesmyslné ,nakonec se ukázalo,že mají svůj význam. Příběh Zaklínačky a člověka je velmi zajímavý a přiznejme si to… vážně se  těším až si přečtu jak to s Ethanem a Lenou bude dál. Takže kniha není vlastně vůbec tak špatná,jak se může zdát.

Touto cestou bych chtěla poděkovat knižnímu klubu za možnost přečtení a zrecenzování knihy ještě před jejím vydáním. Opravdu vám patří mé velké dík.

Zdroje obrázků: oficiální stránky knížek